Hodejegerne
Norsko / Dánsko Režie: Morten Tyldum
Hrají: Nikolaj Coster-Waldau, Aksel Hennie, Synnøve Macody Lund
Když proti sobě poštvete bývalého vojáka, specializovaného na pronásledování lidí, máte zaděláno na solidní problém. Mohl by Vám o tom povyprávět Roger Brown, 168 centimetrů vysoký „lovec hlav,“ jak se v bussiness hantýrce nazývají hledači talentů. Jedním z oněch talentů je totiž shodou okolností i klasický lovec, Clase Greve.
Roger ke svému bohatství a ke své reputaci, kterými si kompenzuje malou výšku, nepřišel tak úplně legálně. Zatímco jiní businessmani hrají ve volném čase golf, on krade umělecká díla, a to především obrazy značných hodnot. A když se dozví, že Greve vlastní Rubensův Lov na kance, nedokáže odolávat příliš dlouho a s vidinou pohodlné budoucnosti mu obraz odcizí. Zajistí si tím však jen několik krušných dní, kdy se původní majitel bude snažit využít své zkušenosti z armády a bolestivě se mu pomstít.
To, co začíná jako klasické heist-movie (film, točící se okolo krádeží všeho druhu), se přibližně v půlce mění na tvrdý thriller, někdy až s prvky survival hororu. Lov rozezleného podnikatele-zabijáka je přímočarý, nemilosrdný a mnohdy snad až příliš naturalistický (zabíjení psů, potápění se do obsahu kadibudky), ale zároveň je stylový a díky svižnému hudebnímu doprovodu velmi rychle ubíhající.
Hlavní hrdina je ve své podstatě spíše antihrdinou, morálně zkaženým člověkem, který si očistec, který má zažít, možná i zaslouží. Prokreslenost jeho charakteru, výrazně se měnícího během celého filmu, je i jednou z jeho hlavních předností – nedočkáme se zde klasického a již ohraného rozdělení na Dobrého a Zlého, nýbrž dvou obyčejných lidí se všemi jejich klady i zápory.
Lovci hlav nejsou typickým severským dramatem. Strukturou mají blíže k americkým filmům, především v tom smyslu, že forma lehce převyšuje nevýrazný obsah. Vyhýbají se však téměř všem klasickým klišé, obsahují mnoho doopravdy nečekaných zvratů a změna žánru, která zde již byla zmíněna, by hollywoodskému tvůrci též neprošla. Naopak v norsko-dánské produkci se jedná o svěží vítr, který už byl možná potřeba.
85%
Žádné komentáře:
Okomentovat