Snowpiercer
Jižní Korea / USA / Francie / Česko
Režie: Joon-ho Bong
Hrají: Kang-ho Song, Chris Evans, Jamie Bell, Tilda Swinton, Octavia Spencer, John Hurt, Ed Harris, Ah-sung Go
"Zavřete dveře", zazní ke konci filmu rodilou češtinou. Je to asi nejvýraznější připomínka toho, že tento americko-jihokorejský snímek, adaptující francouzský komiks, byl natočen v Barrandovských ateliérech, které tak zvítězily nad svými maďarskými konkurenty. To minimum diváků, které pozorně sleduje i závěrečné titulky, však zaregistruje ještě jeden - daleko větší - "zářez" naší malé zemičky - celkovou výtvarnou stránku filmu měl na starost Ondřej Nekvasil, jeden z mála českých držitelů ceny Emmy.
A že u Seolgug Yeolcha (anglicky Snowpiercer, oficiciální český překlad názvu zatím neexistuje) je právě výtvarná stránka podstatnou záležitostí. Odehrává v post-apokalyptickém světě roku 2031, kdy většina obyvatel světa umrzla po nepovedených pokusech o odvrácení globálního oteplování, a kdy poslední přeživší nalezneme uvnitř neustále jedoucího vlaku - jakési novodobé Noemovy archy. S tím rozdílem, že na zvířata se nebral ohled a obyvatelstvo vlaku je dost jasně rozčleněno na ty bohaté, vezoucí se v předních vagonech, na ty chudší, přežívající uprostřed, a na ty "postradatelné", živořící v posledních několika vozech.
A právě ty postradatelné po několika letech přestane bavit, jak moc postradatelní jsou, a rozhodnou se svrhnout stávající režim - tedy probojovat se vagon po vagonu až k tajuplnému strojvůdci, který je dle jejich soudu také strůjcem všeho zla na nich napáchaného.
Jihokorejští tvůrci již mnohokrát prokázali, že se dovedou svým kolegům z Hollywoodu vyrovnat. Většina jejich počinů se však nedostane do celosvětové distribuce a ačkoliv si své diváky najdou, oni diváci si zase najdou způsob, jak si film opatřit zdarma - a jihokorejská kinematografie se tak ocitá v začarovaném kruhu. Proto je dobře, když se tu a tam objeví projekt typu Snowpiercera - projekt jihokorejských tvůrců, do kterého jsou ale nasypány americké peníze a ve kterém jsou vedle hvězd korejských obsazeny hvězdy světoznámé , jež uvedou film do širšího podvědomí (Kapitán Amerika Chris Evans, Ed Harris, a další). Tato syntéza pak přináší i další řadu výhod - díky zacílení na euro-amerického diváka je film stravitelnější než typická korejská dramata, ale zároveň si ponechává jejich typické rysy - především naprostou nepředvídatelnost a nemilosrdné zacházení s hlavními postavami. Tím krásně boří "americké klišé", kdy jsou všechny důležité postavy na poslední chvíli zachráněny více či méně z prstu vycucaným deux ex machina a divák se tedy nemusí bát, že by se snad Iron Manovi nebo Shrekovi nedejbože něco stalo.
Procházení jednotlivými vagony vlaku se může po čase zdát lehce stereotypním, atmosféra celého postupu je však natolik hutná a postavy natolik zajímavé, že si toho divák takřka nevšimne. Akční scény zase disponují tolika režijními a scenáristickými vychytávkami, že se pomalu zdá, že by se před touhle bandou pobudů s noži a trubkami roztřásla i sparťanská Třístovka, a Nekvasilův vizuál si překrásně hraje s kontrastem špinavých revolucionářů a snobsky zařízených předních částí vlaku. Jediné, co by tedy šlo tomuto bizarnímu experimentu vyčíst, jsou lehce nedotažené triky - venkovní záběry vlaku a zamrzlého okolí by zasloužily lepší animaci, nicméně nepředstavují ve filmu natolik výraznou složku, aby šlo o závažný nedostatek.
Těžko odhadovat, jestli se Seolgug Yeolcha hodí jako "most" pro diváky, kteří s korejským filmem nemají zkušenosti a chtěli by právě tímto kusem začít svou pouť. Krom několika zmiňovaných aspektů si s sebou totiž nese i spoustu postupů, které takoví diváci znají - především co se týče stylu vyprávění a celkové gradace příběhu. Každopádně se ale jedná o nebývale povedený a ambiciózní snímek, který se sice pravděpodobně nedočká velkého uznání, ale jakožto propagátor jihokorejské kinematografie slouží více než dobře.
90%
PS: Zmiňovaným divákům, které by zajímal jihokorejský film, by se mohl hodit tento starší článek.
Žádné komentáře:
Okomentovat